Trainingen

designing griekenDesign Thinking

Hoe (bege)leid je een proces dat gericht is op vraagstukken waar behoefte is aan hele nieuwe oplossingen?  Van het samen identificeren van het probleem tot het co-creëren en testen van oplossingen. Wanneer je een onderwerp geheel anders benadert ontstaan er nieuwe perspectieven. Oplossingen komen tot stand met meer plezier, samenwerking en draagvlak. 

Optie a- Tweedaagse training: Kennismaking met de principes van design thinking, de vijf fases en de toepassing van vele tools. Optie b- Leergang: Doorlopen van de vijf fases aan de hand van een gezamenlijke “Challenge”. Per fase worden diverse (creatieve) tool aangereikt die je in de praktijk gaat toepassen.

Voor de trainingen Design Thinking werk ik regelmatig samen met visueel verslaglegger Marieke van der Velden en Designer https://www.fiekesluijs.nl


Programmamanagement en Programmatisch CreërenIMG_3171

Van de waan van de dag naar doelgericht werken; 2 daagse basistraining

Met het  steeds complexer worden van het speelveld, kan het gebeuren dat jij en de mensen om je heen het overzicht en de focus kwijt raken. Programmatisch sturen helpt je om richting te houden zonder in te boeten op ruimte voor vernieuwing. In deze training leer je de belangrijkste sturingsprincipes kennen van programmatisch creëren en programmamanagement. Met de groep werk je stapsgewijs aan praktijkcasussen die jij en deelnemers zelf kunnen inbrengen. Theoretische lesstof brengen we tot leven door eigen verhalen en die van deelnemers te delen.


Van (beleids)adviseur naar Trendwatcher

De tijd dat beleidsadviseurs achter het bureau kaders opstellen is voorbij. De adviseur van de toekomst overziet trends, is in contact met zijn omgeving en weet dit haarfijn te vertalen tot strategieën van de organisatie. Bij deze module werk ik samen met een gerenommeerde Nederlandse trendwatcher. Zij doet uit de doeken welke trends op dit moment impact hebben op onze manier van leven, maar vertelt ook hoe je deze trends kunt waarnemen. Wat moet je kunnen om ook trends te spotten? Met deze inzichten besteed je een tweede dagdeel aan oefeningen. Je gaat de wijde wereld in, voert gesprekken, maakt foto’s, een film of analyses. In het derde dagdeel werk je verder aan de vertaalslag van trends naar jouw manier van werken, de betekenis van de trends voor de organisatie en de inhoudelijke betekenis voor de doelen die je wilt bereiken.


story telling

Meer impact met Storytelling

Wat is het geheim van sublieme verhalenvertellers? Waarom blijf hun boodschap zo goed hangen? Hoe kan jij zelf een sublieme verhalenverteller worden en daardoor meer impact bereiken? Tijdens deze workshop leer je het geheim van storytellers kennen, krijg je tools aangereikt en ga je oefenen om de techniek in jouw situatie toe te passen.